Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici hakları çerçevesinde sahip olunan 9 tüketici hakkı mevcuttur. İzmir tüketici davası ve tüketici hakları ile ilgili detaylara geçmeden önce evrensel tüketici hakları neler kısaca bilgi vermek istiyoruz.
Satın alma işlemini gerçekleştiren tüketicinin satın aldığı malın ayıplı mal olması sebebi ile bazı hakları ortaya çıkmaktadır. Bu hususta tüketici hakem heyeti vasıtası ile başvuru yapabileceğiniz gibi izmir tüketici avukatı ofisimizden destek alarak İzmir ayıplı mal davası açılmasını talep edebilirsiniz.
Satın almış olduğunu mal ya da hizmetin 4077 Sayılı Kanun’un 4. maddesi kapsamında tarifi yapılan ayıplı mal olması durumunda ilk olarak satıcı ile iletişime geçmeniz ve bu hususu çözümlemeniz önerilmektedir. Şayet satıcı ayıplı mal hakkında hiçbir şekilde tazmin yoluna gitmiyor ise İzmir ayıplı mal davası açarak haklarınızı talep edebilirsiniz.
4077 Sayılı Kanun’un 4. maddesi ile tarifi yapılan ayıplı mal türleri 4’ e ayrılmıştır. Gözle görülebilir kusurların olması açık ayıp olarak tanımlanırken malın kullanımı ile ortaya çıkan ancak ilk alındığında gözle görülemeyen ayıplar ise gizli ayıp olarak tanımlanır.
Satın alınan bir malda kusur olmamasına rağmen hukuki açıdan malı kullanmak mümkün değil ise hukuki ayıp ortaya çıkacaktır. 4 Numaralı ayıp türü ise ekonomik ayıp olarak tanımlanır. Tüketicinin almış olduğu malın kendisine vaat edilen özellikleri taşımaması, tüketicinin maldan faydalanma ya da değer derecesini düşürten ayıplar bu sınıftadır.
Satın alınan mal ya da hizmetin ayıplı mal olması durumunda bilinçli tüketicinin aşağıdaki haklarından birini kullanarak zararını tazmin etme şansı bulunmaktadır. Tüketicinin bu haklarından birisini kullanması beklenmektedir. Şayet satıcı bu 4 haktan birini kullanmasını kabul etmiyor ya da yerine getirmiyor ise yasal yollar ile hakkını aramak için izmir tüketici avukati vasıtası ile izmir tuketici davası açabilmektedir.
Ayıplı mal ya da hizmet ile karşı karşıya kalan tüketiciler haklarını geri alabilmek için aşağıdaki seçeneklerden birini tercih edebilirler.
Sözleşmeden dönme hakkı olarak da bilinen bu yöntem ile tüketicinin belirlenen süre içerisinde malı gerekçe bildirerek satıcıya iade etmesi ve karşılığında ödediği ücreti geri alması şeklinde gerçekleştirilmektedir. Hatta bu yöntem pek çok firma tarafından gerekçe gösterilmesine ve malın ayıplı olmasına bakılmaksızın sözleşmede belirtilen süre ve koşullar çerçevesinde cayma hakkı olarak sunulmaktadır.
Ayıplı mal karşısında sözleşmeden dönme hakkını kullanan tüketiciye satıcı firmanın ücret iadesi yapması gerekmektedir. Şayet satıcı bu hakkı karşılamıyor ise tüketicinin İzmir ayıplı mal davası ile hakkını yasal yönden araması mümkündür.
Sık tercih edilen tüketici hakları arasında yer alan bu hak çoğunlukla satıcının öncelik verdiği haklardan biridir. Yapılan satış karşısında ücret iadesi yapmak yerine ürünün yenisi ile değiştirilmesi pek çok marka tarafından da müşteri memnuniyeti sağlanması açısından tercih edilir.
Ayıplı malı tüketici iade etmek yerine kullanımına engel bir ayıp söz konusu değil ise bu hali ile satın almayı kabul edip karşılığında üründeki ayıp oranında indirim talep edebilmesidir. Bu tüketici hakkı ürün satışından sonra değil de çoğunlukla ürün satışı sırasında karşılaşılan ayıplı mal satışı sürecinde kullanılır.
Ayıplı mal karşısında bilinçli tüketici hakları olarak son sırada yer alan hak ise ücretsiz onarım hakkıdır. Onarımı mümkün olan ayıplı mal satışlarında satıcıların çoğunlukla tercih ettiği ve tüketiciye sunduğu ilk seçenektir. Oysaki tüm bu 4 tüketici hakkı tüketicinin kendi seçimi ile kullanılabilecek haklar olduğu için satıcı tarafından ücretsiz onarım sağlanarak diğer tüketici haklarının kullanılması önlenmektedir.
Bilinçli tüketici hakları çerçevesinde sizlere sunduğumuz ayıplı mal durumunda ki haklarınız içerisinde sadece 1 tanesini seçmeniz gerekmektedir. Seçim yaptıktan sonra maalesef ki başka bir haktan faydalanmanız mümkün olmamaktadır.
Bilinçli tüketici hakları nelerdir sorusunu bir örnek ile açıklamak gerekirse; bir telefon aldınız ve aldığınız telefonun dokunmatik ekranı çalışmıyor. Ayıplı mal karşısında sizin 4 adet hakkınız bulunmaktadır. Ancak satıcı telefonu ücretsiz onarabileceğini söyleyerek sizden alıyor ve ayıplı mal karşısında ücretsiz onarım hakkınızı kullanmış oluyorsunuz. Bu noktadan sonra değişim ya da ücret iadesi talep etme hakkınız ortadan kalkıyor.
Ayıplı mal karşısında tüketici şikayetleri nasıl yapılır sorusunun yanıtı için size 2 yöntem önerebiliriz. En sık kullanılan yöntemlerden biri tüketici hakem heyeti başvuru işlemi yaparak şikayetinizin incelenmesini isteyebilirsiniz. Gerek maddi gerekse de manevi açıdan düşük karşılığı olan ayıplı mal karşısında en sık kullanılan yöntem tüketici hakem heyeti olmaktadır.
Hakkınızı yasal yollarla aramak isterseniz İzmir tüketici avukatı vasıtası ile tüketici mahkemesine başvuru yapabilirsiniz. Avukatımız şikayetinizi detaylı bir şekilde inceleyerek gerekli belge ve fotoğrafları izmir tuketici davası için hazırlayacaktır.
Tüketici mahkemesi içerisinde açılan İzmir ayıplı mal davası ile tüketici hakkı seçme, bu hakkı kullanma ya da ayıplı mal sebebi ile maddi ve manevi zararlarınızı tazmin etme gibi tüm haklarınızı elde etmeniz mümkün olabilmektedir.
İzmir tüketici avukatı olarak sizlere en güvenli ve profesyonel hizmeti sunmak adına bu alanda uzmanlaşmış avukatımız hizmet sağlayacaktır. Sadece ayıplı mal ya da ayıplı hizmet durumunda değil çeşitli kurum ya da kuruluşların haksız olarak elde ettikleri, yanıltıcı reklam ya da sözleşme metinleri sebebiyle Tüketicinin ekonomik çıkarlarının korunması hakkı çerçevesinde de izmir tuketici davası açabilmekteyiz.
İzmir tüketici avukatı vasıtası ile sizlere sunabileceğimiz hizmetler;